Jeppes tankeunivers

Strøtanker - store og små, dybe og forbifarende, tidligt og sent. Alt hvad der nu kan tænkes at passere gennem mine synapser.

mandag, november 01, 2004

Nu i Peru - busturenes og ikaernes land

I fredags kom vi tilbage fra skildpaddetur i Tortugero ude i junglen. Loerdag skulle vi videre med fly til Peru. Turen til lufthavnen gik med taxa inklusiv omvej pga. vejarbejde og lokal bus. Det gik fint og vi var i lufthavnen i fin tid. 26$ maatte vi slippe for at faa lov til at forlade Costa Rica. Avav!

Flyveturen var behagelig omend filmen var ret ligegyldig og maden ligesaa. I Lima lufthavn fik vi lov til at deltage i en spaendende happening, som bestod i at lade alle turister staa i koe i en time foerend en ligeglad kvinde i uniform kunne ryste paa hovedet af vore pas.
Herefter gik det staerkt. Vi fik vekslet penge paa tre minutter (og til lortekurs), vi var saa heldige at faa gennemlyst vore tasker uden at de skulle aabnes efterfoelgende (2 min) og umiddelbart efter blev vi shanghai'et af folk "som arbejdede for Limas turistkontor". Det viste sig senere at de arbejdede for et turistbureau som blev virkeligt kede af at vi ikke gad have deres 6 dages tur til 269 dollars. Den var da ellers uden kost og logi....

Naa men de skaffede os hurtigt en "billig" taxa som kostede en fjerdedel af de normale taxaer, og fortalte at det hostel vi ville tage til var lukket for laenge siden og at Lima centrum, hvor det laa, var rigtigt farligt om aftenen og isaer for tiden.
De reserverede et dobbeltvaerelse i et stort hus i velhaverforstaden Miraflores, som var meget sikker.

Der var en sikkerhedsvagt paa hvert gadehjoerne og de bredde avenuer var flankeret af en masse imponerende villaer. Herligt!

Naeste morgen ankom en person fra turistbureauet paa hotellet og efter morgenmaden blev vi koert til turistbureauets kontor, hvor de forsoegte at saelge os den famoese tur. Nixen bixen Karen Blixen!
Vi spurgte paa bedste spansk om de var vanvittige siden de troede at to bagpackere ville betale tre gange dagsbudget for noget uden kost og logi. Da vi spurgte efter busstationen kunne de ikke laengere fortaelle hvor den var "alle ved jo hvor den er". Farvel og tak.

Vi gik hjem til hotellet, fik en billig taxa til busstationen. Taxaen viste sig at vaere naboen der koerte os i sin private gasdrevne bil. Sjovt nok og billigt. Tilmed koerte han ordentligt og direkte.

Busturen til Nasca i det sydlige Peru var begivenhedsloes og vi ankom i provinsbyen klokken halvni om aftenen. Vi havde dog kun 200 meter til hotellet, som viste sig at vaere dobbelt saa dyrt og tre gange saa flot som Lonely Planet havde beskrevet. Men de var anbefalet som det bedste bureau for flyture over de beroemte gamle nascalinier i oerkenen.

Linierne er store figurer lavet af striber i oerkenens sand, som kun er synlige fra luften. De er 1500 aar gamle og flere er 200 meter lange.
Ved middagstid steg vi ind i et lille cesnafly og floej henover linierne. Stor oplevelse og de 40$ vaerd.

I aften tager vi bussen videre til "Den hvide stad", hvor vi haaber paa at se kondorer. Derefter skal vi til Pumo ved Titichacasoen hvor der er festival fredag. Da Puno ligger 3800 meter over havets overflade, saa det er det perfekte sted at afklimatisere inden vi paa soendag tager paa trekking paa inkastien der tager os over pas der ligger i mere end 4000 meters hoejde.

Travl uge!
Naar vi ankommer i morgen har vi rejst 8 af de sidste 10 dage. Det bliver rart med noget ro en dags tid i Cusco.

Alle busture tager lang tid hernede fordi afstandene er saa store. 7 timer i gaar, 11 timer i nat, 5 om to dage og 6 timer fredag.